Pages

Saturday, October 22, 2011

Ibu MerTUAkU!

sEbut jea ibu Mertua, terbayang cerita P.ramlee dulu-dulu, tapi hakikatnya ibu mertua ni tak semua jahat mcm tu, ada jugak yang baik (bukan ada jugak, majoriti baik2 :) ), tapi kan entah lah, kadang-kadang, menantu pulak yang buat hal..oops...........hehe. Pada aku, mak aku, Puan Zaitun Mat Isa adalah seorang ibu mertua yang sangat baik, ibu mertua kepada kakak ipar & abg ipar aku, hehe..aku pulak xda lagi ibu mertua! Tp betapa bertuahnya sapa yang jadi menantu mak. Sungguh, mak anggap semua menantu mak macam anak sendiri, mak xpernah bezakan. SYG nya kt mak! Kadang-kadang ada segelintir menantu-menantu yang buat macam-macam dekat ibu mertua diorang, hmm, tak baik mcm tu,mak mertua tu ibarat mak sendiri jgk kan. Apa motifnya aku dok melalut tntg ni?Kadang-kadang kita lupa dan alpa,kadang-kadang kita sombong dan bongkak, kita lupa siapa ibu mertua, kita abaikan mereka, tapi percayalah, tanpa redha ibu mertua, tak ke mana jgk kan kita (silap-silap ke neraka )moga dijauhkan. Aku cuma nak ingatkan utk diri aku jea, sbb kdg2 kita xsedar dan bila2 jea boleh terbabas.


Hakikatnya kedudukan ibu bapa kandung dengan ibu bapa mertua adalah sama di sisi Islam. Hal ini ditegaskan dalam hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: ”Antara dosa-dosa besar adalah seorang anak yang menghina kedua orang tuanya.” Para sahabat bertanya: Apakah ada orang yang mencela ibu bapanya sendiri? Baginda bersabda: Ya, apabila seseorang menghina ayah orang lain maka sama seperti dia menghina ayahnya sendiri. Dan seseorang yang menghina ibu orang lain sama seperti dia menghina ibunya sendiri.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)


Jelasnya, betapa pentingnya menghormati mertua, hmm berlaku adil lah. Kalau hari ni,kita buat perkara yang menyakiti mertua kita, baik mak atau bapa mertua, insya allah, esk menantu kita balas balik erk. Jadi renung-renungkanlah. 


Berikut merupakan tip-tips yang boleh dijadikan utk memenangi mertua :



1. Sebaik sahaja anda sah sebagai tunangannya, mulakan berkenal kenalan dengan keluarga mertua. Andai tinggal berjauhan, hubungilah mereka melalui telefon sekadar untuk bertanya khabar. Jika duduk berhampiran, cuba sesekali luangkan waktu berkunjung ke rumahnya.
2. Ketika berkunjung, bawalah buah tangan bersama. Sekurang-kurangnya dengan membawa kuih ataupun buah-buahan. Tetapi lebih elok jika anda membawa sesuatu yang boleh dibuat cenderahati. Misalnya dengan memberikan sepasang kain sebagai tanda kenangan.

3. Kenali sikap sebenar mertua anda. Tanya kepada pasangan anda, apa yang disukai dan dibenci oleh mertua. Jika anda tahu apa yang disukai dan dibenci, secara tidak langsung ini boleh memberikan persediaan ketika sudah menjadi ahli keluarganya kelak.
4. Setelah berkahwin, jangan sesekali anda memarahi anaknya dihadapan mereka. Keadaan ini memberikan gambaran sebenar sikap anda terhadap anak mereka. Situasi ini mungkin akan menimbulkan kebencian dihati mertua.
5. Setiap kali bertandang, cuba mengambil hatinya dengan bercerita tentang pengalaman lucu yang boleh menghiburkan hatinya. Jangan lupa bercerita dengan sepenuh perhatian agar dia tidak rasa jemu. Ingat, jangan pula anda bercerita sesuatu yang dianggap bodoh dan boleh memalukan diri sendiri..
daripadanya. Tunjukkan yang diri anda betul-betul berminat dengan apa yang disukai. Bagaimanapun anda dinasihatkan jangan belajar sambil lewa kerana mungkin dia beranggapan anda tidak serius.
6. Berkongsi minat dengannya. Kalau dia gemar bercucuk tanam, anda juga harus belajar bercucuk tanam. Kalau dia gemar memasak, tidak salah anda cuba belajar memasak 
7. Apabila tiba hari-hari penting seperti ketibaan Hari Ibu, Ulang Tahun Perkahwinan, Hari Bapa dan Hari Lahir, jangan lupa menelefon mengucapkan sesuatu. Lebih baik jika anda berkunjung ke rumahnya dengan membawa hadiah. Atau anda juga boleh membuat kejutan dengan mengadakan majlis untuk mereka.
8. Paling penting, jaga pertuturan anda. Jika sebelum ini anda seorang yang ‘mulut lepas’, anda dinasihatkan agar menjaga pertuturan anda. Kata orang, kerana mulut, badan binasa. Jadi berhati-hati ketika menuturkan sesuatu di hadapan mereka. Jangan sampai menyinggung perasaan keluarga mertua.
9. Setelah selesai majlis kenduri, pastikan anda ringan tulang membantu mengemaskan apa yang patut. Terutamanya jika kenduri dilakukan dengan memasak sendiri. Pasti banyak barang yang patut dibasuh seperti periuk,kuali, gelas atau pinggan mangkuk. Walaupun anda keletihan, tetapi cuba sibukkan diri dengan menolong apa yang patut. Tetapi jika majlis dilakukan secara katering, cubalah mengemas apa yang patut di dalam atau luar rumah.
10. Akhir sekali, cuba mengasihani keluarga mertua seperti anda menyayangi keluarga sendiri. Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.Walaupun jika ditakdirkan anda tiada jodoh dengan anak mereka, pastikan anda sentiasa menghubungi sekadar bertanya khabar.

No comments:

Post a Comment